Beschouwing: Hebben die N361-acties wel nut?

Foto: Ingmar Vos
Het Hogeland – In navolging van de campagnes ’80 is prachtig’ en ‘hoe rijd jij van Stad tot wad’ heeft de provincie in het kader van N361 veilig een nieuwe campagne gelanceerd: ’80, kon minder’. Volgens de provincie zijn er nog steeds mensen die niet weten dat er maar 80 gereden mag worden op de N361.
Het probleem
De provincie laat weten dat er op jaarbasis zo’n 70 ongelukken gebeuren op de N361. Dat is natuurlijk bovengemiddeld veel, maar om het een beetje te nuanceren: het overgrote deel waren kleine aanrijdingen met slechts blikschade. De meeste ongelukken gebeuren niet in de 80 zones, maar in de bebouwde kom van Adorp, Sauwerd en Winsum en op de kruisingen ter hoogte van Wehe-den Hoorn en Leens.
Om ongelukken te voorkomen moet de provincie de kruisingen aanpakken waar de ongelukken gebeuren. Kop-staart aanrijdingen, waar de provincie op doelt, gebeuren veelal in de zones waar minder dan 80 gereden wordt. Om dergelijke ongevallen te voorkomen zou de provincie eens naar de Westerburen moeten kijken: Friesland.
In Friesland wordt op bijna de gehele N361 100km/h gereden. Toch gebeuren daar veel minder ongelukken dankzij rotondes die de doorstroming van de N361 ten goede komen.
De N361 lokt uit om hard te rijden
Een motorrijder raakte enkele weken gelden zijn rijbewijs kwijt nadat hij meer dan 100 km/h te hard reed tussen Ranum en Mensingeweer. De weg is breed, overzichtelijk en heeft dubbele belijning en nodigt dus uit om hard te rijden. De politie heeft al een flink aantal bestuurders bekeurd die te hard rijden op de nieuwe racebaan. In de praktijk zijn de echte boosdoeners vaak de mensen die te langzaam rijden. Dat wekt, helemaal op een uitzichtloze lange weg, irritaties op waardoor mensen rare capriolen uithalen om de trage rijders voorbij te gaan. Bovengenoemde argumenten zijn natuurlijk geen excuus om te hard te gaan rijden.
Wat is er nodig? 
Om de N361 écht veiliger te maken moeten de kruisingen opnieuw worden ingericht. De provincie gaat dat ook doen in Adorp en Sauwerd en ook voor Winsum liggen ideeën klaar. De afgelopen jaren zijn er bij Ranum, Mensingeweer en Lauwersoog al enkele rotondes gebouwd, waar slechts weinig mensen negatieve ervaringen mee hebben. De doorstroming is goed en de veiligheid stukken verbeterd. De getroffen maatregelen op meer locaties invoeren zou het grootste probleem al de wereld uit helpen: de gevaarlijke kruisingen.
Op de kruisingen waar de meeste ongelukken gebeuren zouden ook rotondes komen, maar dat laat nog even op zich wachten. Of dat komt door eigenwijze grondeigenaren of een gierige provincie laten wij even in het midden.
Geniet van het Hogeland
Te hard rijden is natuurlijk nooit goed te praten. Houd je gewoon netjes aan de snelheid en geniet van het mooie landschap op het Hogeland. Oogjes op de weg natuurlijk! Opletten voor de bonnenbrigade: ze zullen vaker te vinden zijn op de hotspots.
Tekst en foto’s: Ingmar Vos voor HogelandNieuws
Cookieinstellingen