Niet de wethouder, maar ProRail is de schuldige

Foto: WinsumNieuws
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van donderdag 9 november spraken alle politieke partijen, in een motie, uit ‘zwaar teleurgesteld’ te zijn in het besluit van ProRail om geen hellingbaan aan te leggen op station Winsum.
In de motie wordt het college verzocht
– om de teleurstelling over te brengen aan ProRail
– ProRail op te roepen om naar mogelijkheden te zoeken om alsnog een hellingbaan aan te leggen
– in gesprek te gaan met ProRail voor een goede oplossing.
In verband met de afwezigheid van wethouder Westerink werd er niet inhoudelijk gedebatteerd over de schandalige actie van ProRail om de hellingbaan om financiële redenen niet aan te leggen, terwijl ze dat in 2016 wel hadden toegezegd. De helling zou in 2018 gereed zijn. Ook werd er niet verder ingegaan op de (mis-) communicatie van wethouder Westerink richting de raad.
PvdA-fractievoorzitter Jan Willem Nanninga liet in een verklaring weten dat er nog steeds verbolgenheid is over de handelswijze van ProRail.
Nanninga: “De wijze waarop Prorail in dit dossier handelt en gehandeld heeft, verdient onze afkeuring.”
Rol wethouder Westerink 
Nanninga had afgelopen dinsdagavond, nog tijdens de raadsvergadering een mail ontvangen van een externe bron. De mail was van 3 oktober en afkomstig van een medewerker van Prorail en gericht aan SPG, met in cc een ambtenaar van de gemeente. In de mail staat klip en klaar dat de hellingbaan van de baan is. De argumenten voor die keuze ontbraken ook niet.
Nanninga heeft contact gezocht met wethouder Westerink. Het gesprek ging vooral over de begrippen formeel en informeel. Toen de PvdA’er de telefoon had neergelegd, bleef hem toch iets dwarszitten. Hij bleef zitten met de vraag waarom er tussen 3 oktober en begin deze week niet is gehandeld. Later op de dag werd Nanninga gebeld door een journalist van Rtv-Noord. Nanninga: “Hij informeerde me over hun spitwerk en het feit dat bij de gemeente al op 26 september bekend was dat de hellingbaan niet door zou gaan. Vervolgens heb ik weer de wethouder gebeld. Ik heb hem in dat gesprek twee vragen gesteld, namelijk wat zijn afwegingen waren om de raad niet te informeren en of hij in de mail geen aanleiding had gezien om in de hoogste boom van Prorail te klimmen.”
Westerink heeft tijdens het telefonisch contact zijn argumenten gegeven.
Nanninga:” Ik zal die hier niet noemen, omdat ik niet het risico wil lopen hem verkeerd te citeren. Bovendien is dat zijn verantwoordelijkheid. Wel heb ik hem in dat gesprek gezegd dat ik, in het geval ik wethouder zou zijn geweest, een andere afweging zou hebben gemaakt.”
Wethouder Westerink heeft laten weten dat hij formeel niet in kennis is gesteld door ProRail. Even afgezien of officieel of officieus in deze belangrijk is speelt ProRail een bedenkelijk ‘spelletje’. Door een brief te sturen aan SPG en een ‘lagere’ ambtenaar leggen ze de zwarte Piet bij de gemeente Winsum, bij de wethouder, zij mogen de klappen opvangen, terwijl er maar één partij is die zijn toezeggingen niet nakomt, ProRail.
Dat de gewiekste bestuurder Bert Westerink daar niet ingetrapt is, is verstandig. Laat ProRail hun actie maar uitleggen aan de mensen die weer in zo’n stinkende lift de weg naar het perron moeten zien te vinden. Laat ProRail het probleem maar oplossen als een rolstoelgebruiker niet meer van het perron af kan komen omdat hufters de lift weer onklaar hebben gemaakt. “We gaan beter beveiligen en gebruik maken van camera’s” schrijft ProRail, dat zal allemaal wel. Dat is goed als opsporingsmiddel, maar is daarmee iemand die niet thuis kan komen, geholpen?
Wethouder ter verantwoording roepen
Het is goed om 12 december aanstaande vragen te stellen aan de wethouder, maar wat hebben de mensen met een beperking aan zijn antwoorden?
ProRail is schuldig en moet met alle middelen ter verantwoording worden geroepen.
In zijn verklaring noemde Nanninga nog het volgende:
“Dan nog even terug naar Prorail. Wij hebben informatie ontvangen dat Prorail  op 1 juni om 10.45 uur in de raadzaal een presentatie heeft gehouden voor SPG en een betrokken ambtenaar van de gemeente over de hellingbaan. Het gehele traject werd helder door Prorail toegelicht, de aanbesteding, de start begin 2018 en een definitieve oplevering in september 2018. Middels een animatie hebben de aanwezigen via de hellingbaan het perron kunnen bereiken. Voor bestuurders en raadsleden had Prorail een presentatie gepland in november van dit jaar. Tussen 1 juni en 26 september is Prorail plotseling van gedachten veranderd. Het roept heel veel vragen op. Maar het maakt je ook achterdochtig. Zou het kunnen dat Prorail op andere projecten overschrijdingen heeft en de hellingbaan daarom is geschrapt en ingeruild voor een veel goedkopere voorziening? En als je dan ook nog tweets voorbij ziet komen van ene  Aldert Baas van Prorail als, ‘wij spannen ons in voor transparante communicatie en doen dat morgen als we zowel politiek als SPG zelf spreken’ en nog erger ‘Prorail betreurt dat de kosten voor een hellingbaan te groot zijn. We hebben politiek en SPG daar uitvoerig over geïnformeerd’, dan krijgen wij ………. Nee, laten we het netjes zeggen, dan worden we daar niet vrolijker van.”
Winsumer politiek
De afgelopen vier jaar heeft de politiek in Winsum veel deuken opgelopen. De burger is het gekrakeel meer dan zat. Gedoe met een wethouder is het laatste dat we, een jaar voor de herindeling, kunnen gebruiken. Homogeniteit, de armen ineen en samen de gemeente zo sterk mogelijk, ook politiek, overdragen aan Het Hogeland, dat is belangrijk!
Prorail aanpakken en het uiterste doen om die hellingbaan alsnog te krijgen, dat is belangrijk!
De behandeling van de raad van het laatste treinongeval kon achter gesloten deuren afgedaan worden, dan moet dat nu over een hellingbaan ook kunnen.
Tekst/beschouwing: Cees van de Meent
Cookieinstellingen