Boer krijgt stem in fusiegemeente

Foto: hetblad.be

De landbouw in Noord-Groningen wordt vooraf betrokken bij plannen van de nieuwe gemeente Het Hogeland. Die toezegging deden de vier burgemeesters van de huidige gemeenten dinsdag bij de uitreiking van een landbouwplan voor de nieuwe fusiegemeente op het gemeentehuis in Leens.

LTO Noord afdelingen Het Hogeland, De Marne, Bedum/Ten Boer en Winsum boden een puntenlijst aan de burgemeesters van de vier gemeenten aan. Per 1 januari 2019 fuseren gemeente Bedum, De Marne, Winsum en Eemsmond. De LTO Noord-afdelingen willen dat de sector een prominentere plek krijgt.

De afdelingen roepen op geen extra dubbelbestemmingen boven op de gangbare bestemmingen met daaraan gekoppeld een aanlegvergunningsstelsel met regels op te leggen, de scheefgroei tussen de ozb-tarieven en particulieren te corrigeren, wegen structureel te verbeteren en hiervoor meer geld beschikbaar te stellen.

Keerpunt

Voorzitter Egbert de Vries van LTO Noord Het Hogeland is blij met de toezegging van de gemeenten. ‘Het is een keerpunt. In de fusiebesprekingen heeft de landbouw nauwelijks aandacht gehad. Nu krijgen we voorafgaand een stem, zodat wij achteraf niet met bezwaren hoeven te komen. We zijn de grootste grondgebruiker in de nieuwe gemeente en ook economisch doen we ertoe. Die boodschap is overgekomen.’

Met name de onderlinge verschillen in de ozb zijn onderwerp voor een gesprek, vindt voorzitter Gerard Hegge van LTO Noord De Marne. Zo betaalt een boer in gemeente Winsum voor een stal met een bouwsom van 750.000 euro 21.237,50 euro aan ozb, terwijl dit een boer met eenzelfde bouwsom in gemeente De Marne 13.620 euro kost, rekende LTO Noord uit. Een verschil van 7.617,50.

‘Veel fusiegemeenten hanteren het hoogste tarief van de gemeenten. Dat betekent dat boeren veel meer moeten betalen. Wij hebben nu invloed om erover mee te praten’, zegt Hegge.

Burgemeester Marijke van Beek van Eemsmond vindt het initiatief ‘heel goed’. ‘Dit kan een voorbeeld zijn voor andere organisaties. De landbouw is de moeder van de economische ontwikkelingen in deze regio.’ Ze benadrukt dat niet alle plannen van de boeren kunnen worden gehonoreerd.

‘We kunnen de ozb niet op nul zetten. Deze is ook nodig voor onderhoud van wegen. De landbouw vraagt om bredere wegen, maar voertuigen worden steeds groter. We zouden met dorpsbewoners en boeren afspraken kunnen maken wanneer boeren door de dorpen rijden. Het gaat om een wisselwerking.’

 

Bron: LTO Noord

Cookieinstellingen