Belangengroep roept raad op akkoord te gaan met variant 1

Foto: Kortsluiting Winsum niet temporiseren maar doorpakken

WINSUM – De belangengroep ‘Kortsluiting Winsum niet temporiseren maar doorpakken’ is het met wethouder Westerink eens dat variant 1 verreweg de beste oplossing biedt om tot een kortsluiting te komen, die de veiligheid op de Onderdendamsterweg door het centrum fors gaat verbeteren.

De belangengroep was eind 2017 zeer verheugd dat de raad van Winsum tijdens de vergadering van 14 december heeft vastgesteld dat de realisatie van de kortsluiting hoge
prioriteit heeft en dat het uitvoeringskrediet van 8,2 miljoen beschikbaar werd gesteld. Op dat moment heeft de raad nog niet expliciet een tracékeuze gemaakt, maar het college verzocht daarvoor een voorstel in te brengen.

Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 27 maart wordt de raad gevraagd om voor de realisatie van de kortsluiting N361-Ranum-Onderdendamsterweg te kiezen voor variant 1. De belangengroep heeft het idee dat het volgende week voor Winsum nu of nooit is. Wanneer de raad instemt met het voorgestelde besluit kan Winsum eindelijk de zo lang gewenste ontlasting van de Onderdendamsterweg realiseren. Indien de raad niet instemt met deze variant, verwacht de belangengroep dat er geen oplossing meer gerealiseerd kan worden.

Ook de belangengroep komt op basis van alle beschikbare informatie tot de conclusie dat:
 Variant 1 voor de meeste verlaging van het aantal vervoersbewegingen zorgt. Met een verlaging van ca. 2400 vervoersbewegingen per dag wordt een vermindering van 35%
gerealiseerd, terwijl variant 2a maar een vermindering van 19% laat zien;
 Variant 1 derhalve ervoor zorgt dat de doelstellingen m.b.t. de verkeersontlasting van het centrum, de verkeersafwikkeling, de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid
het beste worden bereikt;
 Variant 1 8,2 miljoen kost en deze kosten passen binnen het krediet wat de Raad beschikbaar heeft gesteld. Dit bedrag is ook in de ARHI-procedure goedgekeurd;
 Variant 1 ondanks dat de onderzoeken nog moeten worden opgestart, m.b.t de impact op flora en fauna geen onmogelijkheden oplevert. De impact van variant 2 is niet onderzocht, maar omdat deze variant het gebied diagonaal doorsnijdt zal de impact groter zijn;
 Variant 1 getoetst is door het bouwheerschap van de provincie en positief beoordeeld is. Op voorhand is door de provincie aangegeven dat de andere varianten niet kunnen
rekenen op instemming;
 Bij variant 1 het verwerven van grond relatief gezien beperkt is omdat het maar 2 eigenaren betreft. Bij variant 2 is dat behoorlijk ingrijpend en betreft het meerdere
eigenaren;
 Het rapport besproken is met de provincie Groningen en dat in dat overleg door de provincie de voorkeur uitgesproken is voor variant 1;
 Variant 1 zou rekening houdend met de planning van de bouw van de tunnel waarschijnlijk eind 2019, begin 2020 gerealiseerd kunnen worden;
 De subsidie voor variant 1 zou voor (de sluitingsdatum van) 1 januari 2019 aangevraagd kunnen worden en de uitvoering zou dan binnen de gestelde termijn van voor 1 januari
2022 gerealiseerd kunnen worden.

De afgelopen maanden zijn vertegenwoordigers van de Freesialaan, De Brake II, de Onderdendamsterweg en de belangengroep uitgenodigd voor de deelname in een
klankbordgroep en hebben er twee bijeenkomsten plaatsgevonden. De vertegenwoordigersvan de Freesialaan hebben zich na het eerste overleg teruggetrokken omdat zij eerst
duidelijkheid willen hebben over de tracékeuze.

De bewoners van de Freesialaan opteren voor variant 2b, de meest ver weg gelegen variant. Dit omdat zij van mening zijn dat hun uitzicht wordt ontnomen. De belangengroep vindt het jammer dat de bewoners van de Freesialaan niet aanwezig zijn geweest bij het tweede overleg. Hierin werd de verbeelding van variant 1 getoond, wellicht waren zij enigszins
gerustgesteld met betrekking tot hun bezwaren.
De bewoners van de Brake 2 ervaren al jarenlang geluidsoverlast en zien dat met het aanleggen van variant 1 alleen maar toenemen. Maar, ook zij vinden het belangrijk dat
besluitvorming niet wordt vertraagd en dat er snel met de werkzaamheden wordt gestart. De bewoners maken zich, vindt de belangengroep terecht, zorgen over de geluidsbelasting en de verkeersveiligheid. Aan de bewoners van de Brake 2 is in ieder geval toegezegd dat er een nieuw geluidsonderzoek wordt uitgevoerd en dat in overleg gekeken wordt welke
maatregelen noodzakelijk of wenselijk zijn. Ook zou het volgens de belangengroep goed zijn om, net als bij de aanleg van variant 1 langs de Freesialaan, te verkennen welke aanpassingen (bijvoorbeeld het plaatsen van een heg) aan de huidige Onderdendamsterweg langs de Brake mogelijk zijn. Indien de gemeente tegemoet komt aan de wensen van de inwoners van de Brake 2 met betrekking tot het vergroten van de verkeersveiligheid en het verlagen geluidsoverlast verwacht de belangengroep dat ook deze bewoners een goed gevoel hebben bij de keuze voor variant 1.

De bewoners van de Onderdendamsterweg vinden dat variant 1 de meest realistische en op korte termijn uitvoerbare oplossing is, die het centrum van Winsum substantieel gaat ontlasten.
Wel zijn zij van mening dat de bewoners van de Freesialaan en de Brake 2 zoveel mogelijk tegemoet gekomen moeten worden met betrekking tot de bezwaren op het gebied van
verkeersveiligheid, geluidsbelasting en woongenot.
Sinds jaar en dag is het een vurige wens van de inwoners, de gemeente en de politiek vanWinsum, om een kortsluiting te realiseren tussen de Onderdendamsterweg en de N361 aan de noordzijde van het dorp Winsum. De Onderdendamsterweg is met bijna 7.000 verkeersbewegingen per dag en relatief veel zwaar vracht- en landbouwverkeer een,
ondanks de herinrichting, drukke, onoverzichtelijke en gevaarlijke weg. Met name voor schoolgaande en sportende kinderen en voor ouderen is de route over de Onderdendamsterweg nog steeds een hachelijke onderneming en gebeuren er ongelukken.

Ondanks dat de belangengroep heel goed begrijpt dat de inwoners van de Freesialaan liever geen nieuwe weg voor hun huizen langs willen én de inwoners van de Brake II terecht
aandacht vragen voor verkeersveiligheid en geluidsbelasting, hebben zij de raadsleden middels een schrijven opgeroepen om akkoord te gaan met variant 1 en daarmee de
realisatie van de door de meeste inwoners van Winsum gewenste kortsluiting van de Onderdendamsterweg naar de N361 een grote stap dichter bij te brengen.

Cookieinstellingen