Brief Verkeersgroep De Brake II aan de raad

Foto: WinsumNieuws

WINSUM – Op dinsdag 27 maart a.s. beslist de gemeenteraad of  variant 1 van de kortsluiting N361-Ranum-Onderdendamsterweg er gaat komen. Een besluit met veel impact voor de bewoners van Winsum. Middels onderstaande brief vraagt Verkeersgroep de Brake II om in het voorliggende voorstel leefbaarheid en verkeersveiligheid verhogende maatregelen op te nemen voor het stuk van de Onderdendamsterweg langs de Brake II. 

De brief

“Zoals wij u eerder hebben laten weten is ons doel een goede, verkeersveilige en leefbare oplossing voor het totale tracé van de Onderdendamsterweg in Winsum. Het ideale tracé is naar onze mening een tracé ruim om de noordkant van Winsum heen waarbij ook nagedacht is over de gevolgen voor de regio Winsum. Hierbij valt te denken aan de effecten van verkeersstromen door de ontwikkeling van de woonwijk Munster, Kind-ouder centrum De Tirrel en sportpark West. Maar ook bijvoorbeeld de uitbreiding van de Campina fabriek in Bedum, de gunstige ontwikkeling van de bedrijvigheid in de Eemshaven en de als maar toenemende verkeersdruk in het nu al overbelastte centrum van Onderdendam. Echter, dat is 27 maart 2018 niet het voorliggende besluit.

Wij hebben als verkeersgroep de Brake II in oktober 2017 het initiatief genomen om met betrokken wethouder en ambtenaar in gesprek te gaan over de op handen zijnde kortsluiting. Naderhand hebben we deelgenomen aan de zogenaamde klankbordgroep, waarin vooral inwoners vanuit het centrum vertegenwoordigd waren. Tijdens dit overleg hebben we geprobeerd constructief mee te denken om te komen tot een oplossing voor de nijpende situatie op de Onderdendamsterweg in het centrum.

Ondanks onze constructieve insteek en inzet hebben we het gevoel dat er niets met onze input gedaan wordt. Vooral de afwezigheid van maatregelen om de veiligheid en leefbaarheid in de Brake II te verbeteren en te borgen zijn voor ons onacceptabel en onbegrijpelijk. In 2011-2012 is namelijk door onderzoek al aangetoond dat de geldende geluidsnorm geregeld overtreden werd met 10-15% maar dat er gemiddeld nét voldaan werd aan de bovengrens van deze norm. Ook is de situatie al geruime tijd onveilig voor wandelaars, fietsers en schoolgaande kinderen.

In het voorliggende besluit valt te lezen dat het tracé langs de Bloemenbuurt op minimaal 80-100  meter van de woningen komt te liggen. Hier wordt voorgesteld om de weg verdiept aan te leggen, zo mogelijk stil asfalt te gebruiken en om de weg visueel af te schermen door een haag. Langs de Brake II ligt de weg ongeveer 30-40 meter van de woningen en krijgen we volgens het Sweco rapport te maken met 25 % meer verkeer. Het is duidelijk dat hier met 2 maten wordt gemeten.

Wij stellen daarom een drietal relatief goedkope maar zeer effectieve maatregelen voor die direct een positief effect zullen hebben op de leefbaarheid en veiligheid langs onze jonge kinderrijke woonwijk.

  1. Stil asfalt, voor het hele tracé (dus ook voor het deel van de weg langs de Brake II)
  2. Het verlagen (en handhaven) van de snelheidslimiet naar 50km/u door bebouwde komgrens te verplaatsen naar Rotonde Geert Teislaan
  3. Waar mogelijk, het visueel afschermen van de weg

We hopen en verwachten dat u pleit om deze relatief goedkope en eenvoudige maatregelen mee te laten nemen in het besluit zodat de veiligheid en leefbaarheid in onze jonge kinderrijke wijk door de aanleg van de kortsluiting niet nog verder achter uitgaat. Bij voorbaat dank voor het lezen van deze brief en het meenemen van onze zienswijze in uw afwegingen.”

Cookieinstellingen