Examenperikelen uit Winsum

Foto: CSG

We zijn begonnen!

Ik ben Luka, 16 jaar oud en ik zit in klas 4 van het CSG Winsum. Ik ga de komende weken regelmatig wat vertellen over mijn examens. Ik sta er redelijk voor, als ik mijn examens niet verknal ga ik gewoon slagen, denk ik.

Maandag om half twee was het dan eindelijk zover, mijn eerste examen. Het Nederlands examen was best lang, ik had toch echt de volle 2 uur nodig. De eerste tekst ging over economie, gelukkig heb ik dat vak dus ik begreep de tekst wel redelijk. Toch moest ik een paar keer mijn woordenboek gebruiken voor een paar moeilijke woorden.

Bij de eerste 6 meerkeuze vragen had ik alleen antwoord C of D ingevuld, dan ga ik echt aan mezelf twijfelen. De tweede tekst moesten we samenvatten, dat vind ik altijd lastig. Maar deze tekst was ingewikkeld en saai. Het ging over “Big Brother! Big Data!”, totaal niet boeiend en ik ben bang dat ik daar niet veel punten op heb gescoord, maar ja dat is dan niet anders.

De laatste opdracht bestond uit het schrijven van een klachtenmail over het niet krijgen van een “doggybag” bij een plaatselijk restaurant genaamd “Heerlijk”. Dit vond ik wel de leukste opdracht van het examen, lekker zeuren over het niet krijgen van een doggybag. Nou maar hopen dat ik niet te veel schrijffouten heb gemaakt. Ik denk dat ik wel een zesje heb en daar ben ik tevreden mee. Woensdag heb ik geschiedenis.

Vroeger was alles beter! Echt niet…

Vandaag – woensdag – waren mijn 2e en 3e examens. Vanochtend hadden we geschiedenis. Het thema van dit jaar was de 20e eeuw. Elke eeuw was goed geweest, maar de 20e eeuw! Daar is zoveel in gebeurd, gewoon om gek van te worden. Ik zal een paar hoogtepunten uit de 20e eeuw opnoemen: WOI, WOII, koude oorlog, Berlijnse Muur (opbouw en afbraak), Vietnam- en Koreaoorlog, stemrecht voor vrouwen, flowerpower, diverse nieuwe koningen en koninginnen en uiteraard nog veel meer. Het examen was, uiteraard, veel leeswerk met af en toe een gemene vraag. Verder was hij wel te doen, denk ik.

Vraag 20 ging over een Duitse postzegel met de vraag waarom zou deze postzegel niet voor 1933 kunnen zijn uitgegeven?  Ik vind dit een rare vraag, we hebben het in de les nooit gehad over postzegels. Achteraf, dan zijn de meeste vragen makkelijker, is het antwoord wel logisch. Op de postzegels staat een verwijzing naar de staatsgreep van Hitler in 1923. Hitler ging kwam pas echt aan de macht in 1933. Pas toen kon natuurlijk zo’n postzegel uitgegeven worden. Best wel logisch.

Vraag 19 was een gemene strikvraag. Je moest zeggen welke bron de meest betrouwbaar informatie gaf. Het ging over de nacht van de lange messen (hierbij werden veel topfiguren van de SA vermoord in 1934). Je kon kiezen uit een dagboek uit 1935, een krant uit 1934, een dag na de aanslagen, of een boek over het leven van Hitler uit 2008.

In eerste instantie dacht ik nummer 2, een krant van de volgende dag. Die zou toch eerlijk moeten zijn en het artikel is waarschijnlijk dezelfde dag nog geschreven. Maar toen bedacht ik me dat Hitler alleen artikelen in de krant toe liet die door hem waren goed gekeurd, dus de waarheid werd waarschijnlijk iets aangepast. Het goede antwoord moet wel het boek uit 2008 zijn, grappig, 74 jaar later geschreven en toch bevat deze de meeste betrouwbare bronnen!

’s Middags was het Engels examen. Dit was een makkie, de teksten waren goed te doen. Dankzij het vele “binge-watching” (voor iedereen uit de vorige eeuw: het achter elkaar door kijken van een tv-serie, meestal via Netflix) is mijn kennis van de Engelse taal erg goed geworden.

Donderdag heb ik biologie.

Cookieinstellingen