Milou van der Meer: “Durf je dromen na te jagen”

Milou van der Meer
Milou van der Meer
Foto: Berto Merx

UITHUIZEN – Een goede laptop, meer is niet nodig om een eigen bedrijf te beginnen. Aan de huiskamertafel, thuis in Uithuizen, tovert Milou van der Meer (22) haar bedrijf Studio Fleurig tevoorschijn. Het enige ongemak: ze moet voortdurend met de laptop draaien om haar werk te laten zien. Portret van een jonge ondernemer: “Het was even wennen, die BTW-verrekeningen en het bewaren van al die bonnetjes.”

Milou is bekend van de flyers, folders en affiches van o.a. het Beach Event in Uithuizermeeden, de Spooktocht, Slagerij Bos in Baflo. En vooral: de website van acteur/presentator/zanger Charly Luske, die na zijn optreden in The Voice of Holland (2011) langs de Nederlandse theaters toert. “Voor Charly ontwikkel ik de hele publiciteitslijn, van logo, posters tot website,” zegt ze met gepaste trots.

Zij behoort tot de groep jongeren die zelf een bedrijf begint. ZZP’er, éénpitter, eigen baas, zoals dat heet. Na de MBO-opleiding grafische vormgeving in Groningen, ging zij verder aan de hogeschool in Leeuwarden met de opleiding communicatie en multi-media. “In deze opleiding wordt veel aandacht besteed aan ondernemerschap. Ik had een workshop waarin de docent ons voorhield: Alles wat je wilt, kun je! Eigenlijk moet je durven je dromen na te jagen. Dat heb ik daarvan opgepikt. En vervolgens ging ik naar de Kamer van Koophandel om me als ondernemer in te schrijven. Waarom zou je lang wachten met beginnen? Van m’n hobby heb ik mijn werk gemaakt.”

Een laptop volstaat voor Milou

Naast de opleiding in Leeuwarden besteedt ze zo’n 15 tot 20 uur per week aan haar bedrijf. “Ik werk gewoon thuis, met de laptop, meer heb ik niet nodig. Daarnaast heb ik een werkruimte in Groningen in De Printfabriek. Dat is een gebouw waarin allerlei zelfstandige, jonge ondernemers zijn ondergebracht. Ik heb daar een ruimte voor werkbesprekingen met klanten. Het is een heel inspirerende omgeving, je hebt daar mensen om je heen die je advies kunnen geven, helpen als je ergens mee zit. In het begin was het wel wat lastig, al die BTW-verrekingen, het bijhouden van de boekhouding. Maar ach, dat is net als autorijden, het went wel.”

Kan het uit? Milou: “Ik heb gemiddeld zo’n twee, drie opdrachten per week. Dat is een mooi resultaat.”
Het werk van een grafisch ontwerper gaat niet altijd over rozen. Iedereen, bewapend met kermisprogrammaatje op de pc, meent wel zelf een dingetje in elkaar te kunnen draaien. Erger nog, het beter te kunnen. Milou: “Je komt dat soms tegen. Als ontwerper communiceer je zorgvuldig met een opdrachtgever, je past een ontwerp aan. Nog een keer en als het goedgekeurd wordt, dan is het klaar. Ik heb een keer meegemaakt dat een klant met een ontwerp aan de haal ging. Zo van: laat maar, de rest kon-ie zelf wel. Dat is héél vervelend……”
Waar staat zij met Studio Fleurig over vijf jaar? “Een fulltime baan. Een leuk pandje met een aparte ruimte waar bijvoorbeeld kinderen hun eigen t-shirt kunnen bedrukken….Ik zie wel waar het uitkomt.”

Voor de portfolio: www.milouvandermeer.nl

Tekst en foto’s: Berto Merx

Cookieinstellingen