Kick off interactieve routes Waddenland in kerk Wetsinge

KLEIN WETSINGE – Tien nieuwe thematische routes voor de regio Waddenland; subsidie Provincie Groningen toegekend.

In het kerkje van Wetsinge werd vandaag, 8 januari 2019, het officiële startschot gegeven voor het ontwikkelen van tien interactieve thematische routes in de regio Waddenland. Provincie Groningen heeft op 19 december 2018 kenbaar gemaakt dat zij de door Stichting Promotie Waddenland en Knowlogy ingediende subsidieaanvraag voor thematische routes gehonoreerd heeft. In 2019 zullen derhalve vier nieuwe wandelroutes, vijf fietsroutes en een vaarroute het licht zien, die de bezoeker de regio op unieke en vernieuwende wijze laat ontdekken.

De 10 routes -nog- op papier

Thematisch
Alle routes worden ingestoken aan de hand van een centraal thema, die een impuls geven aan de wijze van beleving van de regio. Zo zijn ‘het verdwenen land’, de Kerstvloed, cultuur, religie en tuinen voorbeelden van hoe de routes de ingestoken zijn en het verhaal van elke route tot leven laten komen.
Interactief
Het verhaal van elke route wordt ondersteund aan de hand van de nieuwste multimedia technieken. De smartphone wordt hierbij een persoonlijke gids die je langs de route leidt en je attendeert, in tekst, beeld en geluid, op wetenswaardigheden en bezienswaardigheden. Daarnaast is je smartphone hét venster tot het verleden. Via Augmented Reality komen voormalige artefacten en gebouwen weer tot leven. Zo zie je bijvoorbeeld in een weiland weer de oude borg die er vroeger was, je maakt er een wandeling door en voert eventuele opdrachten uit. Je beleeft hoe de mensen toen leefden.
Betrokkenheid ondernemers
Alle 85 toeristische ondernemers die deelnemer zijn van Promotie Waddenland maken onderdeel uit van een of meerdere routes. Zij zullen betrokken worden bij de inhoud en totstandkoming van de routes. Hierdoor zijn zij medeverantwoordelijk voor de kwaliteit van de routes en worden derhalve ambassadeur.
Doel
Door in te zetten op een sterke koppeling tussen toerisme en de culturele en landschappelijke rijkdom en diversiteit van de provincie, beogen de Provincie Groningen, Stichting Promotie Waddenland en Knowlogy meer bezoekers aan te trekken en hen langer te laten verblijven. Hiermee kan het toeristisch potentieel van de regio beter benut worden.

Het startschot werd gevierd onder het genot van een drankje en een hapje.

Tekst: Waddenland

Foto’s: Auwert Postmus

 

 

Cookieinstellingen