De Noorderkrant en de mededelingen van de gemeente

Foto: All in One

HET HOGELAND – De officiële mededelingen van de gemeente Het Hogeland en de Noorderkrant, het loopt nog niet zo lekker. Gerke Kersaan van de fractie van GemeenteBelangen zit op dit onderwerp als een bok op de haverkist. Een lijst met vragen over de mededelingen.

Sinds 1 januari publiceert de gemeente het Hogeland de mededelingen in de Noorderkrant. Bedum deed dat al, in de Noorderkrant. Eemsmond en de Marne plaatsten de mededelingen in de Ommelander en Winsum had daar het Gele Krantje voor, De Wiekslag voor niet-ingezetenen van Winsum. Het gaat niet om niks. Het zijn de bekendmakingen over vergunningen, regelingen die het gemeentebestuur officieel moet bekend maken omdat de burger daar ook rechten aan kan ontlenen. En plichten krijgt opgelegd. Het recht om bezwaar te maken, bijvoorbeeld. Als je niet weet dat je buurman een schuur gaat bouwen, kun je niet daar tegen in gaan. Om maar wat te noemen.

Barst maar los Kersaan: “In het gemeentenieuws van Het Hogeland in de Noorderkrant staat dat de komende weken ook de officiële bekendmakingen zoals aanvragen en verlening van omgevingsvergunningen in Het Hogeland gepubliceerd worden in deze krant. Op termijn kunnen deze vergunningen nog uitsluitend digitaal geraadpleegd worden. In de Agenda Digitale Overheid NLDIGIbeter is gesteld dat overheidsdienstverlening toegankelijk en begrijpelijk moet zijn en iedereen daarvan gebruik moet kunnen maken, “ zo stelt Kersaan. “Vanuit een perspectief van inclusieve dienstverlening is het belangrijk dat ook burgers die niet digitaal vaardig zijn, of niet van digitale communicatie gebruik willen maken, worden bereikt. Onze fractie gaat ervan uit dat onze gemeente ook dit uitgangspunt wil hanteren. “Van daaruit de volgende vragen: is het straks niet meer in de krant publiceren van de officiële mededeling een vaststaand feit of is hier sprake van een mogelijke keuze?”

Burgemeester Henk Jan Bolding schrijft hierop: “In de gemeentepagina van 2 januari is enigszins voorbarig aangekondigd dat de officiële bekendmakingen de komende tijd weliswaar nog in de gemeentepagina worden gepubliceerd maar dat dit op termijn verandert en wordt overgegaan op het uitsluitend digitaal publiceren van de officiële mededelingen via overheid.nl. Het niet meer publiceren in de krant is echter nog een keuze die aan de gemeenteraad zal worden voorgelegd. Via de wet digitale publicatie algemene bekendmakingen en mededelingen (wijziging Bekendmakingswet) is de verplichting voor bestuursorganen om te publiceren in huis-aan-huisbladen vervangen door de verplichting te publiceren op https://officielebekendmakingen.nl. Wanneer de wet in werking treedt zal hier een verordening voor moeten worden opgesteld. Het is aan de gemeenteraad om hier een besluit over te nemen. Het is nog onbekend wanneer de nieuwe wet in werking treedt, aldus de burgemeester. Het staat dus nog niet vast dat de mededelingen daadwerkelijk achter het beeldscherm verdwijnen.”

Gerke gaat verder: “Verder wordt vermeld dat de Noorderkrant huis-aan-huis bezorgd wordt in de hele gemeente. Bewoners in het buitengebied kunnen de krant afhalen op bepaalde plekken in de gemeente. Dit blijkt in de praktijk tot veel onduidelijkheid te leiden. Zo wordt de Noorderkrant niet meer huis-aan-huis bezorgd, waar dat in het verleden (deels) wel gebeurde bij de kranten die voor 1 januari 2019 het gemeentenieuws publiceerden. Daarnaast wordt samen met de Noorderkrant meerdere reclamefolders verspreid waardoor de inwoners met een ja / nee sticker van de Noorderkrant verstoken blijken. Zijn de inwoners van het buitengebied – met name die er voorheen niet toe behoorden – ingelicht over het feit dat zij nu de krant met de gemeentelijke mededelingen zelf af moeten halen? Zo vraagt Kersaan.“De burgemeester zegt hierop: “Inwoners van het buitengebied hebben we niet rechtstreeks geïnformeerd. Wel is meerdere malen via verschillende media bekendgemaakt hoe en waar de Noorderkrant beschikbaar is. Het aantal verspreidpunten is verdeeld over de gemeente het Hogeland. Als blijkt dat er op meer of andere locaties een extra voorziening moet komen, kan de uitgeverij hierin tegemoetkomen. We roepen mensen die de krant in hun brievenbus missen op om dat te blijven doorgeven. Want zolang een klacht niet formeel wordt geregistreerd, kan de uitgever/gemeente het ook niet monitoren via het klachtensysteem en een oplossing aandragen. De gemeentepagina uit de Noorderkrant wordt ook op de website geplaatst https://hethogeland.nl/berichten-over-uw-buurt-en-regelgeving/gemeentenieuws-in-de-krant.html. Op social media melden we dat de nieuwe pagina beschikbaar is. Tot en met juni vermelden we in hetzelfde bericht dat de krant opgehaald kan worden op een van de afhaalpunten. Inwoners kunnen via een ja/nee-sticker zelf duidelijk maken of ze wel of niet huis-aan-huisbladen willen ontvangen.”
Kersaan is nog niet klaar: “Kan de Noorderkrant zonder reclamemateriaal in de ja/nee brievenbussen gestopt worden? De burgemeester: “Als er een ja (wel huis-aan-huisblad) en nee (geen reclame) sticker op de brievenbus zit, bezorgt de verspreider alleen de krant en niet de reclame. Er is bovendien afgesproken dat reclame en de Noorderkrant niet tegelijkertijd wordt aangeboden.”
En als dat niet mogelijk is, vraagt Kersaan, hoe denkt u deze inwoners dan (analoog) te informeren? De burgemeester: “Inwoners kunnen in dat geval zelf een krant ophalen op een van de afhaalpunten.”

Zo, is iedereen weer bij de les als het om de gemeentelijke mededelingen gaat.

Berto Merx

 

Cookieinstellingen