Nationale ombudsman in Winsum: problemen genoeg, opkomst valt tegen

Naionale ombudsman Van Zutphen rust even uit.
Naionale ombudsman Van Zutphen rust even uit.
Foto: Berto Merx

Het ziet er heel huiselijk uit op de parkeerplaats voor de Albert Heijn. Een bank, een fauteuil,  een dressoirtje met theemuts. De nationale ombudsman Reinier van Zutphen is met een team in Winsum geland om met de bevolking te spreken.

Deze week trok de ombudsman door Groningen, van Veendam, Winschoten, Appingedam, Loppersum, naar Winsum en vanmiddag door naar Leek. Het is de achtste van de rondgang door Nederland van de man en zijn team die waken over het overdadig en nodeloos misbruik van de macht van de overheid, van gemeente tot regering en alles wat daar tussen zit, van UWV, DUO, belastingdienst tot WMO. “Problemen met de overheid, daar gaat het om, om mensen die door de overheid buiten de boot vallen. Het gaat om onrechtvaardige behandeling maar het gaat ook over behandeling correct volgens de wet die echter een onbehoorlijk resultaat geeft.” In zijn algemeenheid viel het aantal klachten over de afwikkeling van de aardgasschade wel mee, behalve in Loppersum: “Schrijnende gesprekken hebben we gisteren gehad,” zegt de voorlichtster.

Onderwijl de ombudsman een gesprek voert met een twee burgers in de huiskamerlijke setting, kijkt de voorlichtster terug op de afgelopen dagen in de provincie Groningen. “Heel merkwaardig. Dit is een gebied met krimp en toch staan er geen huizen leeg en komen mensen heel moeilijk aan een woning. In een gemeente staat een kantoorpand leeg en dat mag dan vanwege allerlei regels niet tot woningen verbouwd worden. Heel bizar is dat een voedselbank die wordt gesteund door een Duits bedrijf, problemen heeft met producten met een etiket in het Duits erop. Volgens de wet moet op het etiket Nederlandse uitleg staan. En kan de voedselbank er niks mee.”

“……goed luisteren, overheid.”

Ombudsman Van Zutphen heeft een gesprek afgerond. “We stuiten toch op een heleboel dezelfde problemen. Ik wil speciaal de gevallen noemen van burgers die problemen hebben met de digitale belasting aangiften. In Groningen zie ik toch dat net een beetje minder welvaart, net een beetje minder inkomen tot zorgelijke situaties leidt. Het valt me op dat burgers met problemen elkaar wel helpen. Ik heb een man gesproken die zelf met de overheid in de clinch ligt en toch ook vrijwilligerswerk doet. Dat is het gevoel van: samen redden we het wel. Alleen die bestuurders maken het ons lastig.”

Hij moet weg, naar het CSG Winsum (“ook scholieren hebben problemen”). Als samenvatting van zijn bevindingen zegt de ombudsman: “Goed luisteren, overheid. Bestuurders luisteren niet naar burgers. Niet goed genoeg.”

De opkomst in Winsum viel echt tegen. Heel erg tegen. En dat is doodzonde. Voor de burgers zelf. “Ik heb er geen verklaring voor,” zegt de voorlichtster, “we hebben het toch heel actief in allerlei media bekend gemaakt.”

Tekst en foto’s: Berto Merx

Cookieinstellingen