Vandalisme in lift station Winsum blijft bron van ergernis

Foto: Archief HN

WINSUM – De lift op station Winsum blijft een bron van ergernis. Sedert de vernieuwing op 16 november 2018 van de lift is er 12 maal een storing geweest. Van deze 12 keer was minimaal 10 maal de oorzaak van het defect vandalisme van de lift.

Aan de meeste reizigers gaan de storingen voorbij, maar voor mensen waarvoor een trap een onneembaar obstakel is zorgt een defecte lift voor grote problemen.

Eveline van der Heijden uit Winsum is aangewezen op het gebruik van een scootmobiel en ondervindt vaak veel hinder als de lift weer eens niet werkt.

Eveline schreef een brief aan ProRail, wethouder Blok en PvdA- fractieleider Jan Willem Nanninga.

U kent de situatie rond de lift naar het perron in Winsum, u kent ongetwijfeld nog de discussie over de hellingbaan versus vervanging lift en u kent vast nog wel het toenmalige standpunt van de Gehandicaptenraad Winsum, die lang geijverd heeft om die hellingbaan er te krijgen. ProRail was erg gekant tegen de constructie van de hellingbaan.

Ik was ook een groot voorstander van deze optie, omdat de lift vaak stuk was, meestal ten gevolge van vandalisme. ProRail bezwoer alle betrokken partijen – onder andere de toenmalige verantwoordelijk wethouder – dat de nieuwe lift ‘vandalismeproof’ zou zijn. Ik geloofde er toen al niets van. Maar goed, ik telde mijn knopen en hoopte op het beste. Ik maak veel gebruik van de lift, omdat ik vaak naar de stad reis. Een trap is voor mij een onneembaar obstakel. Ik had dus belang bij een snelle oplossing van het toegankelijkheidsprobleem.

Helaas, helaas. Mijn bange voorgevoel is uitgekomen. Sedert de opening van de nieuwe lift is er 12 maal een storing geweest. Ik heb vaak contact gezocht met ProRail, wanneer ik voor de dichte deur van de lift stond. Ik wil u met klem verzoeken dit liftprobleem met spoed te onderzoeken. Ik ben vast niet de enige gedupeerde, die het recht op toegang op een openbare voorziening onthouden wordt.

Naar aanleiding van haar schrijven sprak Eveline met een woordvoerder van ProRail en ontving van het gesprek de volgende bevestiging:

Geachte mevrouw Van der Heijden,

Hierbij bevestig ik ons gesprek van vandaag. Zoals telefonisch besproken is de lift in Winsum (incl. de storing van vandaag) sinds vernieuwing op 16 november 2018 in totaal 12 keer in storing geweest. Ik vind het erg jammer om te horen dat de defecten uw reizen zo beperken. Mocht er weer een storing zijn dan kunt u ons 24 uur per dag bellen op ons gratis nummer.

Jan Willem Nanninga spreekt tegen onze verslaggever over een machteloos gevoel. Nanninga gaat namens de PvdA- fractie mondelinge vragen stellen aan het college.

Nanninga: “Het geeft een machteloos gevoel, want laat ik duidelijk zijn; de storingen ontstaan meestal door vandalisme en dat moet dus aangepakt worden. Naast ProRail en Arriva heeft ook de gemeente een plicht tegenover de inwoners. De scholen zullen ook verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun leerlingen; controles en wellicht ‘ditsoortdingendoejeniet’-lessen

Update:

De lift is vrijdag, na bijna drie dagen buiten bedrijf te zijn geweest, gerepareerd. De monteurs die daar aan het werk waren, vertelden aan Eveline dat deze storing onder andere te maken had met (waarschijnlijk) plassen in de lift. Het vocht loopt dan langs kieren de elektronica in. Verder waren de deuren geforceerd.

Cookieinstellingen