Eerste wandelroute op app van Promotie Waddenland: alleen het weer deugde niet

Wandelen met het mobieltje. Op het parkeerterrein van Garnwerd aan Zee.
Wandelen met het mobieltje. Op het parkeerterrein van Garnwerd aan Zee.
Foto: Berto Merx

GARNWERD – Een groepje wandelaars toog woensdagmorgen door Garnwerd, vlak na de heftige regenbui. Opmerkelijk was dat ze voortdurend op hun telefoon keken: op de app met toeristische routes van Promotie Waddenland. Zij testen de eerste van de tien geplande routes uit.

Rens Kalsbeek, coördinator van de Stichting Promotie Waddenland presenteerde met terechte gepaste trots de eerste digitale wandelroute. Vorig jaar kreeg de organisatie met ruim 90 aangesloten ondernemers van het Groningse provinciebestuur zo’n 137 duizend euro subsidie om vier  interactieve wandelroutes, vijf fietsroutes en één vaarroute  te ontwikkelen voor de app. Modern, want de hedendaagse toerist wandelt of fiets nauwelijks nog op de grote lappen – de landkaarten van Falk– maar heeft een mobieltje op zak en download de informatie die hij op dit moment nodig heeft. De eerste van die tien routes werd gisteren gelanceerd, de tocht van Garnwerd via Sauwerd naar Wetsinge. Met in Garnwerd een ommetje voor wie nog kinderen bij zich heeft.

De app voor de het ommetje in Garnwerd werkte keurig. Een goede toeristische app biedt drie dingen: informatie over iets interessants, iets wat op een spelletje lijkt en informatie over horecagelegenheden. Het eerste spreekt vanzelf, het moet amuseren en altijd moet er een plek zijn voor koffie, verfrissing of ijsje voor de kinderen.

Vanaf de start bij restaurant Garnwerd aan Zee leidt het beeldscherm de wandelaar naar de interessante plekjes in Garwerd, zo’n beetje als Google Maps dat doet, de aanvullende informatie komt als pop-up tevoorschijn. De teksten zijn goed geschreven en hebben vooral niet dat soms irritante toontje van de doorsnee toeristische folder. Een geestig verhaal over het ontstaan van de naam Garnwerd. En natuurlijk aandacht voor de plaatselijke ondernemers. Rens Kalsbeek: “Het doel van de app is om toeristen langer vast te houden in dit gebied. Je kunt op elk moment de app raadplegen, ook in de fase van het maken van plannen. Het is een superfolder die je niet hoeft op te halen maar elk moment onder handbereik hebt.”

Even een toast op de nieuwe app.

Het is de bedoeling dat de komende tijd op het plaform/app Waddenland Routeland iedere maand een route erbij komt. Op 6 juli gaat de route waarin de bijzondere tuinen centraal staat het platform op. Het werkgebied van Promotie Waddenland omvat met deze apps ook de plaatsen Ezinge, Feerwerd en Garnwerd. “Je kunt Waddenland niet onder de aandacht brengen zonder deze plaatsen erbij. Het Reitdiep begint niet achter Winsum,” zegt Kalsbeek. “Het is onnatuurlijk om de zuidkant van het Reitdiep er niet bij te nemen. Dat snapt een toerist niet en je laat nodeloos een aantal attractieve plekken liggen.”

Vlak voor de presentatie – een bescheiden bijeenkomst met bestuurders van Promotie Waddenland en de vervaardigers van de app – laat Kalsbeek zich ontvallen: “Hij is uit den treure getest. Je wilt toch niet hebben dat op de presentatie er zich een technisch probleem voordoet,” verzucht ze. Hij deed het goed en de club van Promotie Waddenland mag trots zijn op deze eerste aflevering./BM

Cookieinstellingen