Verbazing over wegwerkzaamheden in Adorp

Foto: Auwert Postmus

Op de redactie van HogelandNieuws kwam donderdag een brief binnen van Erwin Hollaar. De Winsumer heeft zich verbaasd over het uitvoeren van de wegwerkzaamheden in Adorp en nu die langzaamaan aan hun eind komen, wil hij daar toch graag even het een en ander over kwijt.

Als vader, echtgenoot én weggebruiker heb ik mij 4 maanden lang verbaasd en vaak zelfs geërgerd over/aan de werkzaamheden in Adorp. Ik wil graag kort uiteenzetten waarom:

Om te beginnen is het in mijn ogen volstrekt belachelijk dat er voor 2 kleine rotstukjes 4 (VIER!!!!) maanden lang DAGELIJKS overlast voor fietsers is geweest. Overlast als in van links naar rechts en weer naar links over de weg te moeten slingeren, al dan niet met behulp van verkeersregelaars, gaten in de weg, oude schakelkast midden op het fietspad (ondanks eerdere toezegging dat ie weg zou worden gehaald, staat hij er nu nog), tegenstrijdige bebording, tegenstrijdige aanwijzingen van wegwerkers, enz…

Er zijn 2 onnodige kamelenbulten ontstaan, omdat er niet goed is nagedacht (lees: betere oplossingen waren te duur) over beide nieuwe bushaltes ten zuiden van Adorp. Nu ga je als fietser ineens 50 cm de lucht en als buspassagier stap je voor het weet pardoes de bus uit en het fietspad op.

Er is net na de benzinepomp een idioot scherpe en bovenal onnodige bocht aangebracht midden op het fietspad.

Er ligt midden op het gecombineerde voet-/fietspad (u noemt dat shared spaces, maar er staat gewoon een bord “verplicht fietspad”) een gevaarlijke goot voor de HWA. Daar gaat komende zomer nog een bejaarde met (elektrische) fiets een lelijke smakkerd door maken, dat garandeer ik u!

Door het vage kleurgebruik (rood/oranje voor voetgangers, donker grijs voor fietsers) ontstaat een onduidelijke situatie wie nu waar moet lopen/fietsen met als klap op de vuurpijl beide onlogische en daardoor verwarrende oversteekplaatsen midden over het fietspad.

Uit dit alles blijkt voor mij dat er verkeerde keuzes zijn gemaakt. Er is veel over gepraat en het heeft bakken met geld gekost. Maar de doorsnee fietser (die van Sauwerd/Winsum) dagelijks naar Groningen heen en weer fietst, heeft de provincie door deze manier van werken een hoop ergernis en gevaarlijke situaties opgeleverd. Zowel tijdens de werkzaamheden (nogmaals, vier maanden voor zo’n klein rotstukje) als nu het allemaal gereed is. Sterker nog, voor alle fietsers die van Sauwerd/Winsum naar Groningen fietsen was de oude situatie in Adorp beter en veiliger dan de nieuwe situatie. Dat is op zijn zachts gezegd toch triest?!

Ik hoop oprecht dat er volgend jaar VEEL BETER wordt nagedacht over de uitvoering van de nog uit te voeren werkzaamheden in Sauwerd en Winsum aan de N361. En ook dat er wordt gekozen voor een andere uitvoerder. Deze bleek namelijk niet in staat om de veiligheid en doorstroming van zo’n belangrijke verkeersader te garanderen.

Zie hiervoor bijvoorbeeld bijgaande foto van afgelopen dinsdag. Hierop is o.a. een enorme file te zien van autoverkeer met 10 minuten oponthoud, doordat er diverse kranen op de rijbaan stonden, ivm de asfalteringswerkzaamheden. Beide verkeersregelaars die er bij waren, stonden erbij en keken er naar. Zij stonden dus níet bij de kraan om het verkeer te begeleiden, maar stonden beiden op het naastgelegen fietspad te staren naar de ontstane file.

En let u eens goed op het verkeersbord voor de fietsers. Ziet u dat? Fietsers moeten in 2 richtingen op 1 fietspad fietsen. En ziet u ook dat geparkeerde busje dan staan? En waar staat dat? Precies!! Naast de schakelkast, zodat je er als fietser niet eens langs kan fietsen!!!

Dat soort dingen, en dat 4 maanden lang… Echt geen goed woord over voor deze manier van werken. En dat spreek ik dus als vader, echtgenoot van een vrouw die er dagelijks langs moest op de fiets én als weggebruiker die er ook dagelijks langs moest, maar dan met de auto…

Gedane zaken nemen geen keer, maar als wegbeheerder moet u zich schamen voor deze manier van werken!

 

 

 

 

 

 

 

 

Cookieinstellingen