Nieuwe stalen deuren voor de Robbengatsluis

Foto: HogelandNieuws

LAUWERSOOG – Een gevaarte van tien bij vijf meter hangt even in de lucht. Zo’n 28 ton moet de hijskraan verplaatsen van de oplegger naar de scharnierpunten in de sluis. Het is éen van de nieuwe deuren van de Robbengatsluis op Lauwersoog. “Het gaat prima,” zegt Remco Renting, projectleider voor de provincie Groningen. “Tot nu toe zijn we nog geen probleem tegen gekomen.”

Vanochtend begon de klus. De sluisdeuren – de vier voor eb en vier voor het vloed waterpeil worden vervangen omdat de sluisdeuren uit 1969 aan het eind van hun levensduur zijn.

Rond twee uur zijn de twee stalen deuren voor de noordkant op hun plaats. Dan begint de afwerking, het aanbrengen van dikke randen van rubber om de deuren waterdicht te maken. Duikers gaan naar beneden en meten de kieren en spleten op. De stukken rubber worden bijgeslepen en daarna op de deuren aangebracht zodat de kering geen water meer doorlaat. ”Het heeft wel heel veel weg van het aanbrengen van tochtstrips op ramen en deuren, maar dan wat bewerkelijker,” zegt de projectleider.

De provincie heeft de hele week gereserveerd voor de uitvoering van het karwei. Elke dag wordt een set oude deuren vervangen. Alleen komende woensdag wordt er niet gewerkt; dan krijgt het scheepvaartverkeer de gelegenheid om de sluis te passeren.

De oude houten deuren krijgen een nieuwe bestemming in het nog te bouwen Werelderfgoed Centrum dat naast de Robbengatsluis moet komen. Aanvankelijk zouden de deuren op het terrein van de Zeehondenopvang in Pieterburen worden opgeslagen. Projectleider Renting: “We hebben op een stuk eigen terrein genoeg plaats om ze daar op te slaan. Het scheelt een stuk vervoer.”BM

 

 

 

Cookieinstellingen