Te hoge schulden, gemeente trekt aan de bel

Foto: HogelandNieuws

HET HOGELAND – Vanaf 1 januari 2021 kan iedereen die 30 tot 100 dagen te laat is met een betaling aan woningcorporatie, zorgverzekeraar, energieleverancier of drinkwaterbedrijf een brief, belletje of bezoek verwachten van de gemeente. Die is vanaf dan verplicht om als zij het signaal krijgt, contact te zoeken met de inwoner met een betalingsachterstand.

Om dit mogelijk te maken werd vanochtend het Landelijk Convenant Vroegsignalering ondertekend. Hoe eerder mensen met financiële zorgen in beeld zijn, hoe beter, is het devies. De NVVK ontwikkelde daarom samen met energieleveranciers, drinkwaterbedrijven, woningcorporaties en zorgverzekeraars een convenant, mede ondersteund door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

Het convenant vergemakkelijkt de samenwerking tussen leveranciers en gemeenten. Zorgelijke betalingsachterstanden (huur, energie, water en de zorgverzekering) worden vanaf 1 januari doorgegeven aan de gemeenten. Die nemen vervolgens contact op met de betrokkenen om samen zo snel mogelijk aan een oplossing te gaan werken. Die inwoner mag zelf weten of hij ingaat op het aanbod. De gemeente koppelt wel terug naar de leverancier wat de uitkomst van haar actie is. Het doel van deze manier van werken is dat mensen met financiële zorgen of schulden eerder in beeld komen en passende hulp krijgen./Webredactie

Reacties