Van16naar18?Maklukzat!

Foto:

Grootste regionale alcoholpreventie campagne van start o.l.v. jongeren

Sinds 1 januari 2014 is de wettelijke leeftijd om alcohol te nuttigen en kopen verhoogd van 16 naar 18 jaar. Deze nieuwe regelgeving heeft de nodige gevolgen voor bijvoorbeeld supermarkten, horeca gelegenheden en uiteraard de doelgroep – de jongeren-  en hun ouders/verzorgers. Maar ook (middelbare) scholen zijn ermee bezig, aangezien zij de doelgroep onderwijzen. Vanuit diverse media is reeds vernomen dat de nieuwe regelgeving niet zonder slag of stoot wordt ontvangen. Maar hoe kan de nieuwe wetgeving inslijten bij de jongeren?
Van16naar18?Maklukzat! is de Groninger campagne dat is opgezet vanuit het convenant alcohol & jongeren, gesloten tussen de Groninger gemeenten, de politie, het OM en de GGD. Het is de grootste regionale alcoholpreventie campagne ooit. Met de campagne wordt getracht het draagvlak voor de maatregel te vergroten, dus om de nieuwe regelgeving onder de aandacht te brengen. 
Dit wordt bereikt door jongeren in de leeftijd van 15 tot 18 jaar uit te dagen om zélf – in teamverband – een pakkende campagne te laten maken. 
Een campagne waarmee ze veel jongeren, ouders én alcoholverstrekkers weten te bereiken met betrekking tot de nieuwe regelgeving. Maar ook de risico’s van alcoholgebruik op jonge leeftijd, en mogelijk hoe ze daar mee om kunnen gaan zijn onderdelen waar ze zich mee bezig gaan houden. 
De campagne streeft meerdere doelen na: de bekendheid van de nieuwe regelgeving laten inslijten; het vergroten van het inzicht waarom alcohol pas vanaf 18 jaar wordt toegestaan; het bevorderen van de afname van alcoholgebruik onder jongeren, en het stimuleren van alcoholvrije activiteiten.
Naar voorbeeld van het Drentse, zeer succesvolle alcoholproject ‘Maklukzat’, zal in september 2014 de jongerencampagne Van16naar18?Maklukzat! starten in Groningen. Teams van jongeren die zijn samengesteld op scholen, maar ook via jongerencentra en vrijwilligersgroepen,  zullen dan hun campagne ontwerpen én uitvoeren. In december 2014 zullen alle campagnes en verdere inzet van alle teams worden gewaardeerd en gevierd. 
————
Van16naar18?Maklukzat! is een concept dat valt onder de paraplu van de Maklukzat-concepten, bedacht door Van Leeuwen Communicatie uit De Groeve (nabij Zuidlaren). Hieronder vallen projecten als NoorderBaanBattle, Energy Challenges, FunFitPit, en dus Van16naar18?Maklukzat!, allen projecten waarin maatschappelijke thema’s worden aangekaart, en waar wordt uitgegaan van de kracht van de doelgroep. 
Voor meer informatie over Van16naar18Maklukzat kunt u terecht op de website
www.van16naar18maklukzat.nl

E-mail:    [email protected]
Voor meer informatie over de concepten van Maklukzat 
(NoorderBaanBattle; Energy Challenges; FunFitPit; Van16naar18Maklukzat) 
kunt u contact op nemen met:
Arjen van Leeuwen, telefoonnummer: 06 22 54 66 75
Scholenlijst

 

Groningen:

Noorderpoort Verlengde Visserstraat – 2 teams

Noorderpoort Hora Siccemasingel – 10 teams

Noorderpoort Johan Cruijf College – 1 team

HN Werkman Dalton – 1 teams

Haren:

Zernike Westerse Drift – 1 team

Zernike Rummerinkhof – 1 team

Kentalis Guyotschool VSO Rijksstraatweg – 1 team

 

Veendam:

Ubbo Emmius – 1 team

 

Grijpskerk:

Lauwerscollege – 1 team

 

Delfzijl:

De Doorstart waddenweg – 1 team

Eemsdelta college Siddeburen – 1 team

 

Grootegast:

RSG de Borgen kersenlaan – 1 team

 

Leek:

RSG de Borgen waezenburglaan – 1 team

 

Ten Boer:

Team ten Boer – 1 team

 

Hoogezand:

Aletta Jacobs College – 1 team

Wessel Gansefoort  – 1 team

 

Jimmy’s Dal regio Appingedam -1 team

 

OJC de Kwinne Stadskanaal – 1 team

 

Totaal: 28 teams

Cookieinstellingen