Klachten geluidsoverlast vliegtuigen

Foto: defensie.nl

U kunt een klacht indienen wanneer u geluidsoverlast heeft van vliegtuigen of helikopters van Defensie.

Voor klachten kunt u het online klachtenformulier gebruiken. Wilt u liever telefonisch een klacht indienen? Dit kan via het gratis nummer 0800-022 60 33 of rechtstreeks met de vliegbasis in uw omgeving:

Vliegbasis Gilze-Rijen: (0161) 29 61 00;
Vliegbasis Leeuwarden: (058) 234 67 00;
Vliegbasis Volkel: (0413) 27 66 01;
Vliegbasis Woensdrecht: (0164) 69 39 39;
Vliegbasis Eindhoven: (040) 289 61 33 en (040) 289 61 44;
Vliegkamp De Kooy (Den Helder): (0223) 65 86 70.
Als u schriftelijk een klacht indient, ontvangt u zo spoedig mogelijk een reactie. De vliegbasis behandelt uw klacht vertrouwelijk.

Registratie en onderzoek van uw klacht
Periodiek stuurt de vliegbasis een overzicht van het aantal klachten naar Bureau Geluidshinder van de Koninklijke Luchtmacht. Het Bureau Geluidshinder ontvangt meldingen vanuit heel Nederland en doet bij elke melding onderzoek naar de aard van de melding. Ook de Commissie Overleg en Voorlichting Milieuhygiƫne (COVM) ontvangt dit overzicht. Beide registreren de klacht en onderzoeken de oorzaak. Als u heeft aangegeven een reactie te willen ontvangen, dan kan dat door dit onderzoek iets langer duren.

Iedere vliegbasis heeft een COVM. Dit is een milieucommissie op grond van de luchtvaartwet met een adviserende rol. Een advies gaat bijvoorbeeld over maatregelen om geluidsoverlast door vliegactiviteiten te beperken. Daarnaast beantwoordt een COVM vragen over geluidsoverlast en veiligheid. De COVM speelt daarom een belangrijke rol bij de communicatie tussen vliegbasis en omgeving.

In een COVM zitten vertegenwoordigers van de omliggende gemeenten van een vliegbasis. Ook vertegenwoordigers van lokale milieuorganisaties en de ministeries Infrastructuur en Milieu en Defensie zijn vertegenwoordigd.

Reacties